Grupele Lill’put pentru

2024 – 2025



Grupele mini si mică
Exploratori

1,2 – 2,6 ani

Grupele mijlocii
Curioși

2,5 – 4 ani

Grupele mari
Cercetași

4 – 6 ani

Grupele mini si mică, denumite si grupele de Exploratori

  • Sunt grupe de adaptare pentru copiii cu vârste între 1,2 – 2,6 ani.
  • Grupele mici au o paritate adulți / copii de 1:5 la cei mai mici, urcând la 1:6 după ce trec de pragul de 2 ani.
  • Activitățile sunt coordonate de educatoare și asistente.

Obiectivele si activităţile grupei mici:

  • dezvoltarea emoțională și socială prin integrarea în grup – echipa Lill’put va oferi siguranță, încurajări, atenție, empatie și disponibilitate promptă;

  • dezvoltarea limbajului și vocabularului – copiii sunt la vârsta la care învață să asculte, să capete interes pentru povești, rime și cântece, să răspundă la instrucțiuni simple, să-și exprime nevoile și dorințele, intențiile și alegerile. Temele abordate săptămânal sunt complexe și cuprinzătoare, astfel încât, la final de an, copilul va dobândi suficiente cuvinte și cunoștințe de bază despre lumea înconjurătoare, ce vor înlesni interacțiunea sa cu mediul înconjurător;

  • dezvoltarea motricității fine și grosiere – o experiență deplină de explorare se realizează doar prin mișcări, libere sau ghidate cu blândețe de adult; copiii vor învăța să se deplaseze pe diferite suprafețe, vor exersa diferite tipuri de mișcări (atât de importante și pentru deprinderea autoreglării emoționale), vor descoperi firesc necesitatea mișcării dar și a secvențelor de calm și odihnă; cu mâinile, vor apăsa, strânge, strivi, mângâia, rupe, lipi, atinge, ciupi și tot așa mai departe, spre a controla cât mai îndemânatic materialele și uneltele adecvate acetui nivel de dezvoltare.

  • dezvoltarea simțului artistic și a creativității – mijloacele și activitățile vor fi diverse, fiind reprezentative pentru toate formele de artă: pictură, muzică și instrumente muzicale, dans și jocuri de rol cu ajutorul păpușilor și al marionetelor; vom pune, încă odată, accentul pe proces, nu pe finalitate – prin urmare creațiile finale vor reflecta aptitudinile copilului, fără ca educatorul să aducă intervenții prin care să uniformizeze estetic rezultatele punerea bazelor pentru cunoștințele matematice – copiii își vor exersa orientarea în spațiu prin recunoașterea termenilor „sus și jos”, „peste și dedesubt”, se vor familiariza cu noțiuni ca „mai mult și mai puțin”, vor face diferența între unul sau mai multe obiecte și vor începe să le ordoneze după criterii simple.

  • dezvoltarea capacității de rezolvare a problemelor – o vor putea exersa cei mici cu ajutorul jocurilor de construcție și prin explorarea cauzelor naturale pe care le poate observa și experiementa în timpul jocului senzorial; adulții însoțitori vor avea o poziționare deschisă față de greșeală iar cadrul va fi suficient de relaxat încât învățarea prin „încercare și eroare„ și drumul său spre „reușită” să se desfășoare cât mai firesc și organic.

Grupele mijlocii, cunoscute si sub numele de Curioși

  • Formate din copii cu vârste cuprinse între 2,5 – 4 ani, grupele mijlocii au o paritate adulți / copii de 1:6.
  • Activitățile sunt coordonate de o educatoare și asistente.

Obiectivele si activităţile grupei mijlocii:

  • dezvoltarea emoțională și socială – copilul este la vârsta la care trece, firesc, prin cele mai multe provocări izvorâte din dorința de afirmare a voinței, nevoie de autonomie și egocentrism, pe care factorul de coexistare în mediul social poate să le amplifice; adulții însoțitori vor dirija și modela interacțiunile cu multă răbdare, limite rezonabile și în același timp ferme, vor facilita schimburile echitabile și comunicarea simplă a nevoilor; lecturile tematice și jocurile de rol vor ajuta copiii să preia modele potrivite de interacțiune în diferite situații.

  • dezvoltarea limbajului și vocabularului – la nivel de aprofundare a temelor săptămânale tot mai complexe; momentele de lectură și primele cântece ori rime simple îi vor familiariza pe copii cu exprimarea nevoilor în enunțuri clare; de asemenea, la cercul de dimineață vor fi încurajate scurte povestiri despre întâmplări relevante din universul celor mici (vizite, excursii, momente în familie etc.); vor exersa, treptat, și prezentări simple despre obiecte preferate, analizând caracteristici evidente și oferind răspunsuri la întrebări ușoare.

  • dezvoltarea motricității fine și grosiere – copiii vor avea ocazia să învețe să își echilibreze și să își dozeze mai bine forța, rezistența la efort, să își stabilească obiective și să își stabilească un scop sau o intenție atunci când se mișcă; vor fi încurajate atitudini sănătoase legate de competiție și performanță, atât individual, cât și în jocurile de echipă. Copiii vor fi responsabilizați din ce în ce mai mult în privința evaluării și prevenirii riscurilor. Activitățile dedicate motricității fine vor implica folosirea unor unelte din ce în ce mai complexe (clești, pipete, foarfece etc.).

  • dezvoltarea simțului artistic și a creativității – prin activități ce vor viza toate formele de artă sau le vor îmbina; fie că este vorba despre pictură, modelaj, muzică, dans, teatru, copiii vor explora arta ca proces de transformare a materiei prime; vor primi mai puține materiale pregătite anterior și vor învăța să deseneze liber folosind puncte de reper, să folosească diferite obiecte ca șablon, să decupeze, să lipească sau să repare până la obținerea unui rezultate care să îi implinească așteptările estetice în acord cu aptitudinile sale reale.

  • dezvoltarea cunoștințelor matematice și a rezolvării de probleme – în orice moment al zilei, copiii vor fi încurajați să numere, ordoneze, categorizeze, estimeze și să rezolve probleme simple și aplicate la realitatea înconjurătoare; problemele vor deveni din ce în ce mai complexe, adaptate ca dificultate nivelului de dezvoltare, iar copiii vor învăța să propună soluții sau să se inspire din soluțiile propuse de ceilalți.

  • dezvoltarea interesului pentru știință, natură și societate – tematica săptămânală va fi complexă și cuprinzătoare, tocmai pentru a-i încuraja pe copii să observe, să se informeze și să își pună întrebări despre cum funcționează obiectele și cum se pot explica fenomenele din lumea înconjurătoare. Experimentele științifice și joaca senzorială vor fi diverse și omniprezente la activități, iar lecturile se vor diversifica cu enciclopedii, ghiduri și planșe informative la care copii vor avea acces nelimitat. Excursiile cu grupul organizate în afara grădiniței vor fi noutatea absolută și sursă importantă de învățare experiențială pentru copiii grupei mijlocii.

  • dezvoltarea deprinderilor de igienă și autoîngrijire – copiii vor fi implicați prin joc în sarcini de rutină privind autoîngrijirea precum și îngrijirea și menținerea în ordine a spațiului de lucru; responsabilitățile și autonomia în îngrijire vor veni natural și treptat, în funcție de caracteristicile și aptitudinile fiecărui copil; încrederea în sine și sentimentul că este capabil și în control deplin al corpului său vor contribui însemnat la imaginea de sine a copilului de grupă mijlocie.

Grupe mari, denumite si ale Cercetașilor

  • Formate din copii cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani.
  • Grupele mari au o paritate copii / adulți de 1:7 până la 1:8 după ce trec de pragul de 5 ani.
  • Activitățile sunt coordonate de educatoare și asistente.

Obiectivele si activităţile grupei mari:

  • dezvoltarea emoțională și socială – semințele bune sădite la grupa mijlocie își arată roadele în această perioadă; copiii leagă primele prietenii bazate pe interese și jocuri comune, așadar lucrul în echipă este încurajat în majoritatea activităților; adulții din echipa Lill`put oferă mai multă autonomie în luarea deciziilor și gestionarea conflictelor ce apar în mod natural între copii. Sunt încurajate din plin propunerile, solicitările și dorințele ce pot influența în bine întregul grup.

  • Copilul este ajutat să își înțeleagă emoțiile și sentimentele și încurajat să dezvolte modalități proactive de a le regla. dezvoltarea limbajului și vocabularului – copiii sunt mult mai dornici să comunice, iar ocazii sunt din plin, de la cercul de dimineață, până la prezentările de obiecte personale desfășurate ad-hoc, în ultima oră de program. În explorarea temelor săptămânale se folosesc metode precum dezbaterea, analiza de puncte tari/slabe (SWOT) și „Pălăriile gânditoare”. De asemenea, sunt prețuite și încurajate deprinderile de politețe și etichetă; copiii primesc în mod frecvent misiuni de a transmite diverite mesaje unui alt adult, de a împrumuta materiale de la altă clasă, fiind instruiți în privința limbajului pe care să îl folosească. La finalul grupei mari, copiii sunt buni comunicatori și privesc cu încredere situațiile neprevăzute în care au de vorbit / comunicat / prezentat un subiect.

  • dezvoltarea motricității fine și grosiere – copiii ajung în punctul în care au nevoie de foarte puțin ajutor și supraveghere în timpul jocurilor cu mișcare, acestea desfășurându-se în mod spontan, la inițiativa grupului; motricitatea fină se perfecționează în direcția formării primelor deprinderi grafice, se la linii și puncte spre reprezentarea literelor de tipar și a cifrelor.

  • dezvoltarea interesului pentru scriere și citire – copiii devin din ce în ce mai preocupați de transmiterea informației pe cale scrisă; săptămânal, participă la activități dedicate alfabetizării, pornind de la literele mari de tipar, recunoașterea sunetelor și exemplificarea lor în cuvinte care încep / se termină cu..., exerciții de despărțire în silabe etc. Spre finalul grupei mari, copiii sunt încrezători să scrie primele cuvinte, enunțuri prin care să își exprime ideile și chiar povești scurte ce reflectă interesele personale.

  • dezvoltarea simțului artistic și a creativității – fiind vârsta imaginației fără limite, activitățile zilnice sunt proiectate încât să ia în calcul nevoia lor de modela materia primă spre un scop final, după criterii estetice proprii; de asemenea, se încurajează dezvoltarea rezilienței și amânarea gratificării prin lucrul pe bază de proiect, desfășurat în mai multe etape, pe parcursul a mai multe zile, individual sau în echipă; rezultă astfel albume și colecții, diorame, machete, vernisaje cu obiecte de artă, spectacole de teatru și muzică, prezentări de costume, zile ale recoltei, toate lucrate cu mult interes și implicare de către cei mici. dezvoltarea cunoștințelor matematice și a rezolvării de probleme – se pun bazele primelor noțiuni academice despre cifre și numere, forme și corpuri geometrice, unități de măsură, comparații între numere și cantități. Multe dintre exerciții aduc în discuție chestiuni necunoscute, pe care copii le pot analiza și rezolva intutiv, urmărind cu atenție indiciile.

  • dezvoltarea interesului pentru știință, natură și societate – experimentele științifice sunt la ordinea zilei; copiii sunt încurajați să urmărească procese naturale, să deseneze și să își noteze observațiile pe fișe sau în carnete, să întocmească hărți, ghiduri sau broșuri prin care să transmită informația; pasionații de natură și colecționarii sunt încurajați să-și prezinte cunoștințele colegilor, chiar și celor de la grupele mai mici; se desfășoară proiecte între grupe, copiii mai mari sunt responsabilizați să vină în ajutor celor mai mici; excursiile și evenimentele speciale sunt primite cu entuziasm; părinții sunt cooptați adesea în proiecte despre meserii iar sentimentul apartenenței la comunitate este mai puternic ca niciodată.

  • dezvoltarea deprinderilor de igienă și autoîngrijire – copiii sunt conștienți de implicarea lor în păstrarea igienei și ordinii în spațiul de lucru; ei sunt dornici să ajute, așa că organziăm adesea momente de curățenie, sortare de materiale, ordonare a cărților în bibliotecă, repararea lor, reciclarea sau refolosirea materialelor din baza de lucru etc.; copiii sunt cooptați în fiecare primăvară în acțiuni de grădinărit.

Resurse educaţionale Lill’put

  • materiale didactice, completate și revizuite permanent de membrii echipei Lill`put. Credem că fiecare grup de copii are caracteristicile sale deosebite, prin urmare realizăm planificarea cu multă responsabilitate, ținând cont de nevoile și nivelul de dezvoltare al celor mici.
  • activități educaționale nonformale și experiențiale organizate pe baza curricumului național.

Activităţi extracurriculare (pentru copiii cu vârste cuprinse între 3,5 si 6 ani):

  • limba engleză – frecvență zilnică, inclusă în taxa educațională;
  • optional Multisport – inclus în taxa educațională;
  • alte activități opționale susținute de către educatorii nostri: pictură, modelaj, yoga, storytelling, experimente științifice etc. în funcție de vârstă și interes.